44- Sadece Hacer-i Esved ile Rükn-ü Yemani'yi Selamlama; Hacer-i Esved'i Selamlama, Öpme,
Yanında Tekbir Getirme ile ilgili Hususlar
1. İbn
Ömer (r.a.)
- - (-)
11761 (1)- Nafi' bildiriyor: "İbn Ömer,
Kabe'nin köşeleri içinden sadece Hacer-i
Esved ile Rükn-ü Yemani'yi selamlar ve Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in böyle yaptığını söylerdi."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim (3038) ve Nesai
(5/231) rivayet ettiler.
11762 (2)- İbn Ömer bildiriyor: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
tavaf sırasında her şavtta Rükn-ü
Yemani ile Hacer-i Esved'i selamlardı. Ancak Hicr
tarafında kalan iki rüknü (Rükn-ü İraki
ile Rüknü'ş-Şami)
selamlamazdı."
[Sahih]
11763 (3)- İbn Ömer der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
tavaf esnasında Rükn-ü Yemani
ile Hacer-i Esved'in
karşısına her geldiğinde onları selamlardı. Ancak diğer iki rüknü (Rükn-ü İraki ile Rüknü'ş-Şami) selamlamazdı."
[Sahih]
11764 (4)- İbn Ömer der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in onları selamladığını gördüğümden beri
ne sıkıntıda, ne de rahatlıkta Rükn-ü Yemani ile Hacer-i Esved'i selamlamayı bırakmış değilim."
Ma'mer der ki: "Eyyub de Nafi' kanalıyla İbn Ömer'den bana
aynısını bildirdi."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari (1609), Müslim
(3036), Ebu Davud (1874) ve
Nesai (5/232) rivayet ettiler.
11765 (5)- İbn Ömer der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
Hacer-i Esved'i
selamladığını gördüm. Bundan dolayı ben de ne sıkıntıda ne de rahatlıkta onu
selamlamayı bırakmam."
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Ya'la
(5811) rivayet etti.
11766 (6)- İbn Öme bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
tavaf sırasında her şavtta Hacer-i
Esved ile Rükn-ü Yemani'yi selamlardı."
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2/114) rivayet etti.
11767 (7)- İbn Ömer der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
Hacer-i Esved'e el
sürdüğünü gördüğümden beri ben de sıkıntıda olsun, rahatlıkta olsun ne zaman
yanına gelsem ona el sürerim."
[-Sahih-]
11768 (8)- İbn Ömer der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
onları selamladığını gördüğümden beri ne sıkıntıda, ne de rahatlıkta Rükn-ü Yemanı ile Hacer-i Esved'i selamlamayı
bırakmam."
[-Sahih-]
11769 (9)- İbn Ömer der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
onları selamladığını gördüğümden beri ne sıkıntıda, ne de rahatlıkta Rükn-ü Yemanı ile Hacer-i Esved'i selamlamayı
bırakmış değilim."
[-Sahih-]
11770 (10)- İbn Ömer bildiriyor: "Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) (Hacer-i Esved ile birlikte) Rükn-ü Yemanı'yi selamlar, ama diğerlerini selamlamazdı."
[-Sahih-]
11771 (11)- Nafi' der ki: İbn Ömer'in Hacer-i Esved'i selamladıktan
sonra elini öptüğünü ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bunu yaptığını gördüğümden beri ben de yapmayı bırakmış değilim" dediğini
gördüm.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim (1268) ve İbnu'l-Carud (452) rivayet ettiler.
11772 (12)- Salim,
babasından bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in, Kabe'nin köşeleri içinden sadece Hacer-i
Esved ile Rükn-ü Yemani'ye el sürdüğünü gördüm."
[-Sahih-]
11773 (13)- İbn Ömer bildiriyor: "Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Mekke'ye girdiği zaman Hacer-i Esved ile Rükn-ü Yemani'yi selamladı. Kabe'nin diğer köşelerini (Rükn-ü İraki ile Rüknü'ş-Şami) ıse selamlamadı."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Daramtutni (2/255)
rivayet etti.
11774 (14)- Zübeyr b. Arabi der ki: Adamın
biri İbn ÖDıer'e Hacer-i Esved'i selamlama
konusunu sorunca: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
onu selamlayıp öptüğünü gördüm" dedi. Adamın biri ona: "Peki ya çok
kalabalık olursa?" diye sorunca, İbn Ömer:
"Bu mazereti alıp Yemen'e at! Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hacer-i Esved'i selamlayıp
öptüğünü gördüm" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari (1611), Tirmizi (861), Nesai (2/39) Beyhaki, es-Sünenu'I-Kühra'da (5/74), ve Tayalisi, Müsned'de (1864) rivayet ettiler.
11775 (15)- Salim b. Abdillah b. Ömer bildiriyor: Abdullah b. Muhammed b. Ebi Bekr es-Sıddik,
Abdullah b. Ömer'e şunu anlattı: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Aişe'ye: ''Kavminin, Kabe'yi inşa
ederlerken Hz. İbrahim'in koyduğu temellerden bazdarmı
nasıl dışarda bıraktıklarını görüyor musun?"
buyurdu. Aişe: ''Ey Allah'ın Resulü! Hz. İbrahim'in
koyduğu temeller üzerine geri yapamaz mısın?'' diye sorunca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''şayet kavminin müslüman olması henüz yeni olmasaydı
bunu yapardım'' dedi." Abdullah b. Ömer bunu duyunca şöyle dedi:
"Vallahi şayet Aişe bunu Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
duymuşsa Kabe'nin Hicr
tarafında kalan iki köşesini Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
selamlamaması Kabe'nin İbrahim'in koyduğu temeller üzerinde tamamlanmamış
olduğuna dayanmaktadır. Bu şekilde Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) insanların tavaf ederken İbrahim'in
koyduğu temelleri de içine alacak şekilde tavaf etmelerini istemiştir."
[Sahih]
24631 (1)'de tekrar
edecektir.
11776 (16)- Salim b. Abdillah b. Ömer bildiriyor: Abdullah b. Muhammed b. Ebi Bekr es-Sıddik,
Abdullah b. Ömer'e şunu anlattı: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Aişe'ye: ''Kavminin, Kabe'yi inşa
ederlerken Hz. İbrahim'in koyduğu temellerden bazılarını nasıl dışarda bıraktıklarını görÜyor
musun?'' buyurdu. Aişe: ''Ey Allah'ın Resulü!
İbrahim'in koyduğu temeller üzerine geri yapamaz mısın?'' diye sorunca, Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Şayet kavminin mÜslÜman olması henÜz
yeni olmasaydı bunu yapardım'' dedi." Abdullah b. Ömer bunu duyunca şöyle
dedi: "Şayet Aişe bunu Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
duymuşsa Kabe'nin Hicr
tarafında kalan iki köşesini Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in selamlamaması Kabe'nin Hz. İbrahim'in
koyduğu temeller üzerinde tamamlanmamış olduğuna dayanmaktadır."
[Sahih]
11777 (17)- Salim
bildiriyor: Abdullah b. Muhammed b. Ebi Bekr, Abdullah b. Ömer'e şunu anlattı: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Aişe'ye: ''Kavminin, Kabe'yi inşa
ederlerken Hz. İbrahim'in koyduğu temellerden bazılarını nasıl dışarda bıraktıklarını görüyor musun?'' buyurdu. Aişe: ''Ey Allah'ın Resulü! İbrahim'in koyduğu temeller
üzerine geri yapamaz mısın?'' diye sorunca, Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''şayet kavminin mÜslÜman olması henüz yeni olmasaydı bunu yapardım''
dedi." Abdullah b. Ömer bunu duyunca şöyle dedi: "Şayet Aişe bunu Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'den duymuşsa Kabe'nin
Hicr tarafında kalan iki köşesini Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
selamlamaması, Kabe'nin Hz. İbrahim'in koyduğu temeller üzerinde tamamlanmamış
olduğu gerçeğine dayanmaktadır."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Malik (1/363-4), Şafii
(1/348-9), Buhari (1583, 3368, 4484), Müslim (1333), Nesai (5/214) ve İbn Huzeyme (2726) rivayet ettiler.